National Geographic Magazine är en amerikansk tidskrift som ges ut av National Geographic Society.
Sällskapet är icke vinstdrivande och dess främsta uppgift är att sprida kunskapen om geografi och öka intresset för vad som händer runtom i världen.
Tidningen kommer ut en gång i månaden och det ursprungliga språket är engelska.
Detta är en tidskrift med mycket gamla anor. Det första numret kom ut redan 1888 och man har alltså hunnit fylla 125 år.
I januari detta år, 1888, grundades National Geographic Society i USA, och redan samma år gav man alltså ut det allra första numret.
Sällskapet bildades av 33 vetenskapsmän och upptäcktsresanden, som möttes på Cosmos Club i Washington. Männen ville dela sina vetenskapliga intressen och idéer och skapade därför denna ”Äventyrarnas klubb”.
Föga anade de då hur stor inverkan National Geographic skulle få då det gällde att fylla igen alla de vita fläckar som då, i slutet av 1800-talet, fanns på världskartan.
National Geographic Society har sedan dess utvecklats till att vara en av världens största, ideella, vetenskapliga och pedagogiska institutioner. Idag kommer National Geographic ut i ett drygt 30-tal länder, förutom i USA, och den finns på hela 31 olika språk.
Sedan år 2000 finns den också på svenska, och den ges också ut på danska, norska och finska av Bonniers Publications International AS, som har licensen i de nordiska länderna. Världen runt har tidskriften cirka 50 miljoner läsare.
Redan från början av 1900-talet har tidningen innehållit bilder i färg, och fotojournalistiken är en starkt bidragande orsak till att den har blivit en av världens mest kända tidskrifter.
Den välkända gula ramen har blivit ett kännetecken, som alla läsare snabbt känner igen. National Geographic innehåller mängder av helt fantastiska bilder, men också spännande och intressanta reportage natur, forskning, människor, resor och historia.